TRUCKOLYCKA PÅ ETT LAGER

En lastbil hade precis backat intill en av slussarna och nästa leverans var i princip framplockad och klar. Det var bara en pall kvar att hämta och det stod lite längre bort i gång 5. Olle såg lastbilschauffören kliva in genom dörren samtidigt som han svängde förbi pallstället som stod närmast.

Olle hade fått en ganska ny truck, eller rättare sagt så hade alla ganska nya truckar på denna arbetsplatsen. Men just den här hade han inte använt så ofta, men det kändes jättebra. Det var en sådan där truck som man stod bakom när man körde, liten och smidig och funkade perfekt när man skulle köra fram pallar.
Det var många som jobbade på lagret här men de flesta truckmomenten gjordes nu för tiden med automatiserade truckar, men vissa saker fick man fortfarande göra med vanlig truckkörning som man gjorde förr. Att det skulle gå så här illa kunde Olle inte föreställa sig, han skull ju bara hämta en pall.
När han skall runda ett hörn så tar det stopp, egentligen har de sagt att man inte skall köra där och det brukar han inte göra, men nu stod pallen så nära så det blev smidigare. Kroppen kläms mellan ett stag och trucken, även om trucken är liten så är vikten stor och olyckan får värsta tänkbara utgång.

Vad tyckte arbetsmiljöverket
Arbetsmiljöverket påpekade brister i den skriftliga riskbedömningen, en riskbedömning hade visat att det borde monterats ett påkörningsskydd på den avsedda platsen för att förhindra olyckor.
Att bara säga till personalen att “de inte får köra där” räcker inte till, alla skall kunna ha möjlighet att göra misstag utan riskera att förolyckas.

Vad tyckte tingsrätten
Det här ärendet gick aldrig till domstol då arbetsmiljöverket utfärdade ett sk strafföreläggande där arbetsgivaren istället får en företagsbot mot att arbetsgivaren godkänner arbetsmiljöverkets utredning om ansvar. Företagsboten vid denna olyckan hamnade på 3 miljoner kronor vilken är den högsta summan vid ett sk strafföreläggande. 

Tips. 

  • Genomför alltid en skriftlig riskbedömning för arbeten som innebär en särskild risk.
  • Låt riskbedömningen vara ett levande dokument och komplettera riskbedömning med nya risker när dessa upptäcks.
  • Åtgärda risker på lämpligt sätt så att olyckor ej kan uppstå.
  • De minsta truckarna orsakar flest olyckor, de rör sig på ytor som ofta är trånga. En truck väger mer än vad man tror och även en liten truck med batteri väger ofta 1000kg eller mer.
  • Hade olyckan gått till domstol hade företagsboten kunnat bli högre. En företagsbot kan hamna på mellan 5000kr till 10 000 000kr. För större företag kan sanktionsbeloppet höjas med max 50 gånger, alltså kan den nå ända upp till 500 000 000kr.

Ofta är det relativt små åtgärder som behövs för att skapa en säker arbetsplats, eller i alla fall en säkrare arbetsplats. Ett bra arbetsmiljöarbete är en ständigt pågående process, och man skapar successivt säkrare arbetsplatser ju mer man pratar om det och korrigerar löpande. I detta fallet hade ett liv kunnat räddas med hjälp av ett enkelt påkörningsskydd för kanske en tusenlapp eller två.

Om inte arbetsgivaren upptäckt risken så kan arbetstagarna hjälpa till att upptäcka risken med hjälpa av det som kallas för tillbudsanmälningar. Ibland träffar jag människor som är frustrerade över företagets krångliga regler och åtgärder för att förhindra olyckor, samtidigt så visar det sig att de själva aldrig lämnat in just tillbudsanmälningar. Tillbudsanmälningar är det bästa sättet att skapa regler på ditt företag som faktiskt gör nytta, då slipper man göra en halvdålig kopia av hur andra har gjort utan istället kan man fokusera på saker som är relevanta just för er.
Så gör det inte onödigt svårt, utan säg till din arbetsgivare när du ser en risk eller fara. Och säg till på ett papper, då är chansen betydligt större att det blir åtgärdat.

Bilden på truckföraren är AI-genererad och har ingenting med den verkliga olyckan att göra.
Texten är parafraserad och inte en exakt beskrivning, namnen på personerna är påhittade.

———
Mattias Dahlqvist

2024-01-11T11:35:32+00:0011 januari, 2024|
Till toppen