Det var tidig morgon och Lisa skulle precis kliva in i lunchrummet. Det här var hennes första vecka på jobbet, eller andra vecka, beror lite på hur man räknar. Hon började i slutet av förra veckan och nu hade ju en ny vecka börjat. Hon äskade sitt nya jobb och han sagt det till dem där hemma under helgen. Äntligen får hon jobba med det hon vill göra.

Lisa parkerar bilen på parkeringsplatsen och drar handbromsen. Hon letar upp sin lilla väska där hon har matlådan och öppnar bildörren. Det är tidigt på morgonen och lite kallt, några morgonpigga fåglar hörs från ett träd strax bredvid. Det känns att det är sent på året och luften hon andas in är kall.
Hon hör hur de som jobbat natt fortfarande är igång och ser också att någon redan befinner sig inne i fikarummet. Hon känner ju inte så många här ännu så den lilla promenaden mellan bilen och personalutrymmet är lite pirrig.
En bit bort kommer Berry åkande med sin lastbil, han har jobbat natt och det skall bli gött att få komma hem och lägga sig strax. Han har bara en liten tur kvar på området och när han närmar sig husen där framme så får han gasa lite extra för att komma upp för den sista backen.
När han nästan är framme vid den första byggnaden ser han tjejen vid bilarna, han kommer inte ihåg vad hon heter då hon börjat alldeles nyss. Han har bara sett henne på håll några mornar och hon jobbar på andra skiftet så han har inte hunnit snacka med henne. Han vinkar när han kör förbi, hon ler och vinkar tillbaka.

Så…
…hade denna dag gärna kunnat få bli. Istället så ser inte Berry Lisa när han kommer åkande med sin lastbil, Lisa är heller inte beredd på att bilen kommer så snabbt. Lisa träffas av lastbilen, rörelseenergin är stor och även om lastbilen vid olyckstillfället inte har jättehög hastighet så går Lisas liv inte att rädda.

Vad tyckte åklagaren och tingsrätten
Den här olyckan har inte hunnit gå till åtal ännu så hur åklagare och tingsrätt kommer bedöma situationen vet vi inte ännu.

Tips. 

  • Arbetsuppgifter och situationer som innebär en särskild risk skall altid riskbedömas. Trafikregler och andra åtgärder skall tydligt konfirmeras med alla som berörs av riskerna.
  • Vid nyanställning skall risker och regler tydligt informeras.
  • Vid riskbedömning av trafik på arbetsplatsen skall separerad person och fordonstrafik utvärderas

Riskbedömningarna på en arbetsplats skall vara skriftlig. Att separera persontrafik och fordonstrafik är inget specifikt krav enligt arbetsmiljölagen, men om riskbedömning visar att det finns risk för olyckor så kan det vara en mycket bra åtgärd om det år möjligt. Även andra åtgärder som hastighetsbegränsningar, färg på kläder, kompetens och specifika trafikregler behöver analyseras. Arbetsgivaren skapar de rutiner som behövs för en säker arbetsplats utan risk för olyckor.

Vid en vanlig bilolycka så är hastigheten avgörande för utfallet vid en påkörning, vid 50km/h är risken för dödlig utgång större än möjligheten att klara sig, men vid en sänkning till 30km/h är proportionerna omvända. För tyngre maskiner är rörelseenergin betydligt större än för en personbil, och påkörningsolyckor får betydligt större konsekvenser.
Pusha gärna lite extra för tillbudsrapportering vid platser där fordonstrafik och persontrafik blandas, i bästa fall hinner vi åtgärda oupptäckta risker innan olycka sker. Enligt statistiken så sker det 10st tillbud för varje olycka.

*Bilden på personen är AI-genererad och har ingenting med den verkliga olyckan att göra.
Texten är parafraserad och inte en exakt beskrivning, namnen på personerna är påhittade.

———
Mattias Dahlqvist